Eko moda jest rzeczywistością opartą i złożoną z etyki i zrównoważonego rozwoju. Etyka w modzie odnosi się do warunków pracy i dobrobytu pracowników, podczas gdy zrównoważony rozwój ma na celu ochronę środowiska poprzez wykorzystanie materiałów, które nie są szkodliwe lub mają minimalny wpływ na środowisko, zarówno podczas produkcji, jak i ich usuwania.
Zrównoważone materiały na rynku mody
Istnieją różne tkaniny i materiały, które są wykorzystywane do produkcji odzieży, które przestrzegają zasad zrównoważonego rozwoju ekologicznego, aby zmniejszyć zanieczyszczenia i odpady. Wiele z nich jest w trakcie opracowywania, ponieważ dopiero zostały odkryte, ale do najczęściej stosowanych i najbardziej znanych należą, bawełna organiczna, konopie i bambus, Lyocell i Modal lub przędze regenerowane oraz wykonane z przetworzonego plastiku i nylonu z sieci rybackich. Zawsze lepiej jest wybierać odzież farbowaną barwnikami roślinnymi lub przy użyciu technik o niskim wpływie na środowisko (oznaczonych etykietą Oeko-Tex).
Vintage i second-hand
Zakup odzieży używanej jest jednym z najbardziej konsekwentnych rozwiązań pod względem ekologicznego wyboru. Nadawanie nowego życia odzieży, torbom i butom mieści się w definicji mody okrężnej (cyrkulacyjnej).Kupowanie i sprzedawanie odzieży używanej jest praktyką przyjazną dla środowiska i dającą satysfakcję. Na tej formule opierają się Vestiaire Collective, The RealReal i Rebelle, rynek używanych ubrań.
Jak pokazują ostatnie badania, zrównoważony rozwój jest ważnym czynnikiem w zachowaniach zakupowych około 60% klientów, którzy zaopatrują się w towary luksusowe. Więcej niż jeden na dwóch konsumentów twierdzi, że poszukuje informacji na temat społecznej odpowiedzialności firmy przed zakupem jej produktów.
Dlatego też branża modowa, która jest coraz bardziej świadoma znaczenia ekonomicznego i wizerunkowego ekologicznie zrównoważonych praktyk, podjęła nowe inicjatywy na wielu frontach, by sprostać temu zadaniu.
Zdecydowanie branża modowa weszła w proces zmian, który będzie skutkował zmianami nawyków i jakości odzieży, ponieważ branża modowa w dużym stopniu zanieczyszcza środowisko.